top of page

Кръстът Господен

  • Снимка на автора: Kristina Ivanova
    Kristina Ivanova
  • 12.09
  • време за четене: 15 мин.

Кръстът е основният символ в християнството.

Какво символизира той?


В древността кръстът е използван като средство за изпълнение на смъртна присъда предимно от персийците, картагенците и римляните.

Римляните разпъвали на кръст робите и чужденците, а не собствените си граждани.

Разпъвани били бунтовниците, предателите и най-опасните престъпници.

Исус Христос – Божият Син, умира разпънат на кръст от прокуратора на римската провинция Юдея Пилат Понтийски.

Престъпник ли беше Исус Христос?

Заради чии престъпления Господ Исус Христос понесе най-унизителната и най-мъчителна смърт – смърт на кръст?

Защо Той, Всемогъщият и вечният Бог, трябваше да се принизи дотам, че да стане човек и да умре и то разпънат на кръст?


Защото Отец благоволи да всели в Него съвършената пълнота и чрез Него да примири всичко със Себе Си – и земните, и небесните, като въдвори мир чрез Него с кръвта, пролята на Неговия кръст. И вас, които бяхте някога отстранени и по разположение врагове в злите си дела, примири сега чрез Неговата смърт в плътското Му тяло, да ви представи пред Себе Си свети, непорочни и безупречни, ако останете основани и твърди във вярата и без да се помръднете от надеждата, открита вам в благовестието, което сте чули, и което е било проповядано на всяка твар под небесата, на което аз, Павел, станах служител.Посланието на апостол Павел към колосяните 1:19-23


Нека разгледаме детайлно  цитираните стихове от Библията.


 „Защото Отец благоволи да всели в Него съвършената пълнота ...


Божието благоволение

Според вечния Си план Бог благоволи да избере Господ Исус, Своя Единороден Син, и да Го направи единствения Посредник между Бог и човека.


„За да се сбъдне реченото чрез пророк Исаия, който казва: „Ето Моя служител, Когото избрах, Моя възлюбен, в Когото е благоволението на душата Ми. Ще положа Духа Си на Него и Той ще възвести съдба на народите“. Светото евангелие от Матей 12:17-18


„Защото, когато ви обявихме силата и пришествието на нашия Господ Исус Христос, ние не следвахме хитро измислени басни, а бяхме очевидци на Неговото величие. Защото Той прие от Бога Отца почест и слава, когато от великолепната слава дойде до Него такъв глас:

„Този е Моят възлюбен Син, в Когото е Моето благоволение“.

Тоя глас чухме сами ние, че дойде от небето, когато бяхме с Него на светата планина.“ Второто послание на апостол Петър 1:16-18


„Защото има само един Бог и един ходатай между Бога и човеците, човекът Христос Исус, Който, като своевременно свидетелство за това, даде Себе Си откуп за всички.“ Първото послание на апостол Павел към Тимотей 2:5-6


Исус Христос е съвършената пълнота


„Защото в Него обитава телесно всичката пълнота на Божеството.“ Посланието на апостол Павел към колосяните 2:9


„Който, като беше в Божия образ, пак не счете, че трябва твърдо да държи равенството с Бога, но се отказа от всичко, като взе на Себе Си образ на слуга и стана подобен на човеците, и като се намери в човешки образ, смири Себе Си и стана послушен до смърт, даже смърт на кръст.“ Посланието на апостол Павел към филипяните 2:6-8


„... и чрез Него да примири всичко със Себе Си – и земните, и небесните, като въдвори мир чрез Него с кръвта, пролята на Неговия кръст. И вас, които бяхте някога отстранени и по разположение врагове в злите си дела, примири сега чрез Неговата смърт в плътското Му тяло...“


Примирени с Бог чрез кръвта на Христос, пролята на Неговия кръст


Защо Божият Син трябваше да ни примири с Бог?

Защото всички хора сме грешни пред пресветия Бог и заради греховете ни сме отделени от Него и сме Негови врагове.


Понеже всички съгрешиха и не заслужават да се прославят от Бога...“ Посланието на апостол Павел към римляните 3:23


„Вашите беззакония са ви отлъчили от Бога ви и вашите грехове са скрили лицето Му от вас, та не ще да чува.“ Исая 59:2


Всеки грях, тъй като престъпва справедливия Божи Закон и му се противопоставя, със самата си същност поражда вина у съгрешилия. По този начин върху грешника се стоварват Божият гняв и проклятието на Закона и той става подвластен на смъртта, както и на всички злочестия – духовни, преходни и вечни.

Всеки грях заслужава Божия гняв и проклятие както в този живот, така и в идния.


„... Чрез един човек грехът влезе в света и чрез греха смъртта, и по тоя начин смъртта мина във всичките човеци, понеже всички съгрешиха.“ Посланието на апостол Павел към римляните 5:12


„Защото заплатата на греха е смърт...“ Посланието на апостол Павел към римляните 6:23


„Бог е праведен съдия. Да! Бог, Който се гневи всеки ден на нечестивия.“ Псалми 7:11


„Защото Божият гняв се открива от небето против всяко нечестие и неправда на човеците, които препятстват на истината чрез неправда.“ Посланието на апостол Павел към римляните 1:18


 „Проклет всеки, който не постоянствува да изпълнява всичко, писано в книгата на закона.“ Посланието на апостол Павел към галатяните 3:10


„Защото, който опази целия закон, а съгреши в едно нещо, бива виновен във всичко.“ Посланието на Яков 2:10


Никой човек не може да спаси себе си или някой друг от Божия гняв и от Божието наказание.


 „Ти, самий Ти, си страшен. И кой може да устои пред лицето Ти, когато се разгневиш?“  Псалми 76:7


„Страшно е да падне човек в ръцете на живия Бог.“ Посланието към евреите 10:31


„Защото нашият Бог е огън, който пояжда.“ Посланието към евреите 12:29


Всички хора заслужаваме да бъдем наказани от Бог.

Бог обаче не оставя целия човешки род да загине в състоянието на грях и злочестия. Воден от Своята любов и милост, Бог избавя избраните от Него от това състояние, като безвъзмездно им предоставя и предлага Посредник, както и живот и спасение чрез Него.

Посредникът трябваше да бъде наказан от Бог заради греховете на Божиите избрани.

Той трябваше да бъде съвършената жертва – без грях и недостатък, за да изкупи избраните.

Единствен Исус Христос – Бог и човек в една Личност, беше без грях и недостатък. И Бог наказа Него.


„Защото Бог толкова възлюби света, че даде Своя Единороден Син, за да не погине ни един, който вярва в Него, но да има вечен живот.“ Светото евангелие от Йоан 3:16


Бог „не пожали Своя Син, но Го предаде за всички ни“. Посланието на апостол Павел към римляните 8:32


„Всички ние се заблудихме както овце, отбихме се всеки в своя път и Господ възложи на Него беззаконието на всички ни.“ Исая 53:6


„Който грях не е сторил, нито се е намерило лукавщина в устата Му. Който, бидейки охулван, хула не отвръщаше. Като страдаше, не заплашваше, но предаваше делото Си на Този, Който съди справедливо. Който сам понесе в тялото Си нашите грехове на дървото, тъй щото, като сме умрели за греховете, да живеем за правдата. С Чиято рана вие оздравяхте.“ Първото послание на Петър 2:22-24


„Като знаете, че не с тленни неща – сребро или злато – сте изкупени от суетния живот, предаден вам от бащите ви, но със скъпоценната кръв на Христа, като на агнец без недостатък и пречист.“ Първото послание на Петър 1:18-19


„Той биде наранен поради нашите престъпления, бит биде поради нашите беззакония. На Него дойде наказанието, докарващо нашия мир, и с Неговите рани ние се изцелихме... Той беше угнетяван, но смири Себе Си и не отвори устата Си. Както агне, водено на клане, и както овца, която пред стригачите си не издава глас, така Той не отвори устата Си.“ Исая 53:5,7


„Затова помнете, че вие, някога езичници по плът, наричани необрязани от тия, които се наричат обрязани с обрязване на плътта, което се извършва с ръце, в онова време бяхте отделени от Христа, странни на Израилевото гражданство и чужденци към заветите на обещанието, без да имате надежда и без Бога на света. А сега в Христа Исуса вие, които някога сте били далеч, сте поставени близо чрез кръвта на Христа. Защото Той е нашият мир, Който направи двата отдела едно и развали средната стена, която ги разделяше, като в плътта Си унищожи враждата, сиреч, закона със заповедите му, изразени в постановления, за да създаде в Себе Си двата в един нов човек, и тъй да направи мир, и в едно тяло да примири и двата с Бога чрез кръста, като уби на него враждата.“ Посланието на апостол Павел към ефесяните 2:11-16


„И вас, които бяхте някога отстранени и по разположение врагове в злите си дела, примири сега чрез Неговата смърт в плътското Му тяло, да ви представи пред Себе Си свети, непорочни и безупречни“


Чрез Христовата смърт на кръста Бог представи избраните пред Себе Си свети, непорочни и безупречни


„Благословен да бъде Бог и Отец на нашия Господ Исус Христос, Който в Христа ни е благословил с всяко духовно благословение в небесни места, както ни е избрал в Него преди създанието на света, за да бъдем свети и без недостатък пред Него в любов; като ни е предопределил да Му бъдем осиновени чрез Исуса Христа по благоволението на Своята воля, за похвала на славната Си благодат, с която ни е обдарил във Възлюбения Си, в Когото имаме изкуплението си чрез кръвта Му, прощението на прегрешенията ни според богатството на Неговата благодат, която е направил да доставя нам изобилно всяка мъдрост и разумение.“ Посланието на апостол Павел към ефесяните 1:3-7


На кръста Господ Исус Христос понесе проклятието на закона, което тегнеше над нас заради греховете ни, тъй като смъртта на кръст е прокълната от Бог.


„Христос ни изкупи от проклетията на закона, като стана проклет за нас, защото е писано: „Проклет всеки, който виси на дърво.“ Посланието на апостол Павел към галатяните 3:13


Какво символизира кръстът на Христос?

Кръстът символизира доброволната, заместническа и победоносна смърт на Божия Син Исус Христос, чрез която Той извоюва за нас вечно изкупление.


Господ Исус Христос доброволно даде живота си за нашите грехове.


„Затова Ме люби Отец, защото Аз давам живота Си, за да го взема пак. Никой не Ми го отнема, но Аз от Себе Си го давам. Имам право да го дам и имам право пак да го взема. Тая заповед получих от Отца Си.“ Светото евангелие от Йоан 10:17-18


Който даде себе си за нашите грехове, за да ни избави от настоящия нечист свят според волята на нашия Бог и Отец.“ Посланието на апостол Павел към галатяните 1:4


Господ Исус Христос умря като заместител на нас, грешниците.


„Понеже, когато ние бяхме още немощни, на надлежното време Христос умря за нечестивите. Защото едва ли ще се намери някой да умре даже за праведен човек (при все че е възможно да дръзне някой да умре за благия), но Бог препоръчва Своята към нас любов в това, че, когато още бяхме грешници, Христос умря за нас.“ Посланието на апостол Павел към римляните 5:6-8


Защото Бог ни е определил не на гняв, но да получим спасение чрез нашия Господ Исус Христос, Който умря за нас...“ Първото послание на апостол Павел към солунците  5:9-10а


Христовата смърт победи греха и дявола, който владееше чрез греха


„... На дело в края на вековете се яви веднъж да отмахне греха, като принесе Себе Си в жертва.“ Посланието към евреите 9:26


„... Затова се яви Божият Син, да съсипе делата на дявола.“ Първото послание на Йоан 3:8


... Да унищожи чрез смъртта този, който има властта, сиреч дявола, и да избави всички ония, които, поради страха от смъртта, през целия си живот са били подчинени на робство.  (Защото, наистина, Той не помогна на ангелите, но помогна на Авраамовото потомство). Затова трябваше да се оприличи във всичко на братята Си, за да бъде милостив и верен първосвещеник в отношение към Бога, за да извърши умилостивение за греховете на людете.“ Посланието към евреите 2:14-17


„И като ограби началствата и властите, изведе ги на показ явно, възтържествувайки над тях чрез Него.“ Посланието на апостол Павел към колосяните 2:15


Чрез Своята смърт на кръста Христос ни изкупи от всички грехове.


Който даде Себе Си за нас, за да ни изкупи от всяко беззаконие и очисти за Себе Си люде за Свое притежание, ревностни за добри дела.

Посланието на апостол Павел към Тит 2:14


Христос пострада и умря, понасяйки наказанието за нашите грехове. Той беше безгрешен и смъртта не можа да го задържи. Бог Го възкреси за нашето оправдание.


Който биде предаден за прегрешенията ни и биде възкресен за оправданието ни.“ Посланието на апостол Павел към римляните 4:25


Ние ставаме участници в изкуплението, извоювано от Христос, когато Светият Дух го приложи ефективно спрямо нас.


„Когато се яви благостта на Бога, нашия Спасител, и Неговата любов към човеците, Той ни спаси не чрез праведни дела, които ние сме сторили, но по Своята милост чрез окъпването, сиреч, новорождението и обновяването на Светия Дух, когото изля изобилно върху нас чрез Исуса Христа, нашия Спасител, та оправдани чрез Неговата благодат, да станем, според надеждата, наследници на вечния живот.“ Посланието на апостол Павел към Тит 3:4-7


Светият Дух произвежда у нас вяра в Христос.


„Защото по благодат сте спасени чрез вяра, и то не от сами вас, това е дар от Бога.“ Посланието на апостол Павел към ефесяните 2:8


Вярата в Исус Христос е спасителна благодат, посредством която ние Го приемаме и се уповаваме единствено на Него за спасението си, така както Той ни е предлаган в благовестието.


Светият Дух, като ни убеждава в нашата греховност и злочестие, просветлява умовете ни чрез познаването на Христос и обновява волята ни, успява да ни подтикне и да ни направи способни да приемем Исус Христос, чиято благодат ни се дарява безвъзмездно в благовестието.


„А на нас Бог откри това чрез Духа, понеже Духът издирва всичко, даже и Божиите дълбочини. Защото кой човек знае що има у човека, освен духът на човека, който е в Него? Така и никой не знае що има у Бога, освен Божият Дух. А ние получихме не духа на света, но Духа, който е от Бога, за да познаем това, което Бог е благоволил да ни подари, което и възвестяваме, не с думи научени от човешка мъдрост, но с думи научени от Духа, като поясняваме духовните неща на духовните човеци.“ Първото послание на апостол Павел към коринтяните 2:10-13


Светият Дух ни води до животворно покаяние.

Животворното покаяние е спасителна благодат, посредством която грешникът, осъзнавайки напълно своята греховност и Божията милост в Христос, със скръб и омраза към греховете си се отвръща от тях и се обръща към Бога, изцяло решен да положи усилия за ново послушание.


„... И на езичниците Бог даде покаяние за живот.“ Деяния на апостолите 11:18


„Защото скръбта по Бога докарва спасително покаяние, което не причинява разкаяние...“ Второто послание на апостол Павел към коринтяните 7:10


Бог прощава всичките ни грехове и ни приема като праведни пред Него единствено заради Христовата праведност, вменена в наша полза и получавана само чрез вяра.


„Като знаем все пак, че човек не се оправдава чрез дела по закона, а само чрез вяра в Исуса Христа, и ние повярвахме в Христа Исуса, за да се оправдаем чрез вяра в Христа, а не чрез дела по закона, защото чрез дела по закона няма да се оправдае никоя твар.“ Посланието на апостол Павел към галатяните 2:16


„Защото ни една твар няма да се оправдае пред Него чрез дела, изисквани от закона, понеже чрез закона става само познаването на греха. А сега и независимо от закон се яви правдата от Бога, за която свидетелствуват законът и пророците, сиреч правдата от Бога, чрез вяра в Исуса Христа, за всички [и на всички], които вярват, защото няма разлика. Понеже всички съгрешиха и не заслужават да се прославят от Бога, а с Неговата благост се оправдават даром чрез изкуплението, което е в Христа Исуса, Когото Бог постави за умилостивение чрез кръвта Му посредством вяра. Това стори, за да покаже правдата Си в прощаване на греховете, извършени по-напред, когато Бог дълготърпеше.“ Посланието на апостол Павел към римляните 3:20-25


„... ако останете основани и твърди във вярата и без да се помръднете от надеждата, открита вам в благовестието, което сте чули, и което е било проповядано на всяка твар под небесата, на което аз, Павел, станах служител.“


Благовестието (евангелието)

След възкресението си Господ Исус Христос даде великото поръчение на учениците си за проповядване на благовестието.

„И рече им:

„Идете по целия свят и проповядвайте благовестието на всяка твар. Който повярва и се кръсти, ще бъде спасен, а който не повярва, ще бъде осъден.“ Светото евангелие от Марк 16:15-16


Апостол Петър проповядваше на евреите:

„Израилтяни, послушайте тия думи: Исуса Назарянина, мъж, засвидетелствуван между вас от Бога чрез мощни дела, чудеса и знамения, които Бог извърши чрез Него посред вас, както сами вие знаете. Него, предаден според определената Божия воля и предузнание, вие разпнахте и убихте чрез ръката на беззаконници. Когото Бог възкреси, като развърза болките на смъртта, понеже не беше възможно да бъде държан Той от нея... Тогова Исуса Бог възкреси, на което ние всички сме свидетели... И тъй, нека знае добре целият Израилев дом, че Тогова Исуса, Когото вие разпнахте, Него Бог е направил и Господ, и Помазаник“.

Като чуха това, те, ужилени в сърцата си, рекоха на Петра и на другите апостоли:

„Какво да сторим, братя?“.

А Петър им рече:

Покайте се и всеки от вас нека се кръсти в името Исус Христово за прощение на греховете ви, и ще приемете тоя дар, Светия Дух. Защото на вас е обещанието и на чадата ви, и на всички далечни, колкото Господ, нашият Бог, ще призове при себе Си.“ Деяния на апостолите 2:22-24, 32, 36-39


Затова покайте се и обърнете се, за да се заличат греховете ви, та да дойдат освежителни времена от лицето на Господа, и Той да ви изпрати определения за вас Христа Исуса, Когото трябва да приемат небесата до времето, когато ще се възстанови всичко, за което е говорил Бог от века чрез устата на светите Си пророци.“ Деяния на апостолите 3:19-21


Савел беше един от най-големите гонители на християните, но срещна възкръсналия Христос като ярка ослепителна светлина, която промени изцяло живота Му. Той стана апостол Павел, който понесе много страдания заради вярата си в Христос, но дързостно проповядваше:

„.... Славното благовестие на блажения Бог, което ми биде поверено. Благодаря на Христа Исуса, нашия Господ, Който ми даде сила, че ме счете за верен и ме настани на службата, при все, че бях изпърво хулител, гонител и пакостник. Но придобих милост, понеже, като невеж, сторих това в неверие и благодатта на нашия Господ се преумножи към мене с вяра и любов в Христа Исуса. Вярно е това слово и заслужава пълно приемане, че Христос Исус дойде на света да спаси грешните, от които главният съм аз. Но придобих милост по тая причина, за да покаже Исус Христос в мене, главния грешник, цялото Си дълготърпение, за пример на ония, които щяха да повярват в Него за вечен живот.“ Първото послание на апостол Павел към Тимотей 1:11-16


Бог, прочее, без да държи бележка за времената на невежеството, сега заповядва на всички човеци навсякъде да се покаят, тъй като е назначил ден, когато ще съди вселената справедливо чрез Човека, Когото е определил, за което и е дал уверение на всички, като Го е възкресил от мъртвите.“ Деяния на апостолите 17:30-31


„Знаейки, че Христос, като биде възкресен от мъртвите, не умира вече. Смъртта няма вече власт над Него. Защото, смъртта, с която умря, Той умря за греха веднъж завинаги, а животът, който живее, живее го за Бога.“ Посланието на апостол Павел към римляните 6:9-10


Повярвай в Господа Исуса [Христа] и ще се спасиш ти и домът ти.“ Деяния на апостолите 16:31


 „Словото на кръста е безумие за тия, които погиват, а за нас, които се спасяваме, то е Божия сила....

Защото, понеже в Божията мъдра наредба светът с мъдростта си не позна Бога, благоволи Бог чрез глупостта на това, което се проповядва, да спаси вярващите. Понеже юдеите искат знамения, а гърците търсят мъдрост, а ние проповядваме разпнатия Христос – за юдеите съблазън и за езичниците глупост, но за самите призвани – и юдеи, и гърци, Христос – Божия сила и Божия премъдрост. Защото Божието глупаво е по-мъдро от човеците, и Божието немощно е по-силно от човеците...

 А от Него сте вие в Христа Исуса, Който стана за нас мъдрост от Бога и правда, и освещение, и изкупление.“ Първото послание на апостол Павел към коринтяните 1:18, 21-25, 30


Какво виждаме, когато погледнем кръста?

Виждаме ли страданията на разпнатия Божий Син заради нашите грехове?

Виждаме ли кръвта, пролята за нашето изкупление от греховете ни?

Виждаме ли жертвената заместителна смърт на Спасителя?


Какво чуваме, когато застанем пред кръста?

Чуваме ли молитвите на Божия Син за нас?

Чуваме ли Божия призив за покаяние и отвръщане от греховете ни?


Какво осъзнаваме, когато стоим пред кръста?

Осъзнаваме ли колко грешни и окаяни сме пред пресветия Бог?

Осъзнаваме ли безграничната и незаслужена от нас Божия милост?

Осъзнаваме ли безкрайната Божия любов?

Осъзнаваме ли, че Христос умря на кръста вместо нас?


„Ако речем, че нямаме грях, лъжем себе си и истината не е в нас. Ако изповядваме греховете си, Той е верен и праведен да ни прости греховете и да ни очисти от всяка неправда.“ Първото послание на Йоан 1:9-10


„Защото, ако изповядаш с устата си, че Исус е Господ и повярваш със сърцето си, че Бог Го е възкресил от мъртвите, ще се спасиш. Защото със сърце вярва човек и се оправдава, и с уста прави изповед и се спасява.

Защото писанието казва: „Никой, който вярва в Него, не ще се посрами“.

Понеже няма разлика между юдеин и грък, защото същият Господ е Господ на всички, богат към всички, които Го призовават.

Защото „всеки, който призове Господното име, ще се спаси. “ Посланието на апостол Павел към римляните 10:9-13


Който вярва в Сина, има вечен живот, а който не слуша Сина, няма да види живот, но Божият гняв остава върху него.“ Светото евангелие от Йоан 3:36


„Защото още твърде малко време и ще дойде Тоя, Който има да дойде, и не ще се забави. А който е праведен пред Мене, ще живее чрез вяра, но ако се дръпне назад, няма да благоволи в него душата Ми“.

Ние, обаче, не сме от ония, които се дърпат назад, та се погубват, а от тия, които вярват, та се спасява душата им.“ Посланието към евреите 10:37-39


„Прекланям коленете си пред Отца [на нашия Господ Исус Христос], от Когото носи името си всеки род на небесата и на земята, да ви даде, според богатството на славата Си, да се утвърдите здраво чрез Неговия Дух във вътрешния човек, чрез вяра да се всели Христос във вашите сърца, тъй че закоренени и основани в любовта да бъдете силни да разберете заедно с всичките светии, що е широчината и дължината, височината и дълбочината, и да познаете Христовата любов, която никое знание не може да обгърне, за да се изпълните в цялата Божия пълнота. А на Този, Който, според действуващата в нас сила, може да направи несравнено повече, отколкото искаме или мислим, на Него да бъде слава в църквата и в Христа Исуса във всичките родове от века до века. Амин.“ Посланието на апостол Павел към ефесяните 3:14-21


В публикацията са използвани текстове от:


Тематични публикации, които ви препоръчвам да прочетете:






Коментари


Присъединете се към моя пощенски списък

Благодаря, че се абонирахте!

Значка на член на асоциация на собствениците на туристически онлайн медии в България
  • Black Facebook Icon
  • YouTube
  • Black Instagram Icon

© 2020-2025 Stefan Ivanov Photography

bottom of page